„KN Energies“ pasirašė dotacijos sutartį su Europos Komisija
2025-06-12 | Bendrovės naujienos
Tarptautinė energijos terminalų operatorė AB „KN Energies“ pasirašė dotacijos sutartį su Europos Komisija dėl planuojamo CO₂ terminalo Klaipėdoje techninių ir komercinių studijų įgyvendinimo. Šis terminalas yra „CCS Baltic Consortium“ tarpvalstybinės anglies dioksido (CO₂) surinkimo, transportavimo ir saugojimo vertės grandinės, apimančios Lietuvą ir Latviją, dalis.
Pagal pasirašytą susitarimą Europos Komisija skirs daugiau nei 3 mln. eurų CO₂ terminalo Klaipėdoje techninėms ir komercinėms studijoms pagal Europos infrastruktūros tinklų priemonės (angl. Connecting Europe Facility, CEF) programą „Energetika“. ES finansuos 50% studijų kaštų. Gautos lėšos bus skirtos techniniams, komerciniams ir aplinkosauginiams vertinimams, kurie sudarys sąlygas priimti galutinį investicinį sprendimą iki 2027 m. pabaigos. Planuojama, kad komercinę veiklą CO₂ terminalas pradės 2030 m.
„Esame dėkingi Europos Komisijai už paramą vykdant CO₂ terminalo Klaipėdoje technines ir komercines studijas. Šis dotacijos susitarimas yra svarbus žingsnis mūsų kelyje kuriant tvarią anglies dioksido surinkimo, transportavimo ir saugojimo vertės grandinę Baltijos regione. Bendradarbiaudami su partneriais esame pasiryžę prisidėti prie nacionalinių, regioninių ir ES energetikos bei klimato tikslų įgyvendinimo ir kurti žalesnę ateitį. Ši iniciatyva ne tik pabrėžia mūsų įsipareigojimą aplinkosaugai, bet ir išryškina tarpvalstybinio bendradarbiavimo svarbą sprendžiant globalius iššūkius“, – sako KN Energies generalinis direktorius Darius Šilenskis.
„CCS Baltic Consortium“, kurio koordinatorius yra KN Energies, siekia sukurti pirmąją integruotą anglies dioksido surinkimo, transportavimo ir saugojimo (CCS) vertės grandinę Baltijos regione. Projektas reikšmingai prisidės prie ES ir nacionalinių klimato neutralumo tikslų iki 2050 m. įgyvendinimo ir padės spręsti esamos infrastruktūros trūkumo problemą Lietuvoje ir Latvijoje. Ši vertės grandinė suteiks realų dekarbonizacijos sprendimą sunkiai mažinamos taršos sektoriams, užtikrindama pramonės veiklos tęstinumą ir ilgalaikį Baltijos regiono ekonomikos atsparumą.
Įvertinant strateginę tarpvalstybinę projekto reikšmę, 2023 m. pabaigoje jam buvo suteiktas bendro intereso projekto (angl. Project of Common Interest, PCI) statusas, kuris suteikia teisę gauti CEF finansavimą.
2022 m. įkurtą „CCS Baltic Consortium“ sudaro AB „Akmenės cementas“, AB „KN Energies“, Larvik Shipping AS, Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. ir SCHWENK Latvija SIA. Konsorciumas taip pat bendradarbiauja su dujų perdavimo sistemų operatoriais „Amber Grid“ (Lietuva) ir „Conexus Baltic Grid“ (Latvija), siekiant įvertinti galimybę CO₂ transportuoti sausumos vamzdynu. Jis išlieka atviras ir kitų regiono teršėjų įsitraukimui.
Įgyvendinus projektą, CO₂ bus surenkamas iš pramonės įmonių Lietuvoje ir Latvijoje, gabenamas į terminalą Klaipėdoje, o iš ten jūriniu transportu išplukdomas į specialiai parinktas ilgalaikio geologinio saugojimo vietas Šiaurės jūroje ir (arba) Danijos vandenyse. Skaičiuojama, kad per visą projekto laikotarpį CO₂ emisijos Lietuvoje ir Latvijoje sumažės 24,9 mln. tonų.
Daugiau informacijos apie „CCS Baltic Consortium“: https://ccs-baltic.eu/
Pagal pasirašytą susitarimą Europos Komisija skirs daugiau nei 3 mln. eurų CO₂ terminalo Klaipėdoje techninėms ir komercinėms studijoms pagal Europos infrastruktūros tinklų priemonės (angl. Connecting Europe Facility, CEF) programą „Energetika“. ES finansuos 50% studijų kaštų. Gautos lėšos bus skirtos techniniams, komerciniams ir aplinkosauginiams vertinimams, kurie sudarys sąlygas priimti galutinį investicinį sprendimą iki 2027 m. pabaigos. Planuojama, kad komercinę veiklą CO₂ terminalas pradės 2030 m.
„Esame dėkingi Europos Komisijai už paramą vykdant CO₂ terminalo Klaipėdoje technines ir komercines studijas. Šis dotacijos susitarimas yra svarbus žingsnis mūsų kelyje kuriant tvarią anglies dioksido surinkimo, transportavimo ir saugojimo vertės grandinę Baltijos regione. Bendradarbiaudami su partneriais esame pasiryžę prisidėti prie nacionalinių, regioninių ir ES energetikos bei klimato tikslų įgyvendinimo ir kurti žalesnę ateitį. Ši iniciatyva ne tik pabrėžia mūsų įsipareigojimą aplinkosaugai, bet ir išryškina tarpvalstybinio bendradarbiavimo svarbą sprendžiant globalius iššūkius“, – sako KN Energies generalinis direktorius Darius Šilenskis.
„CCS Baltic Consortium“, kurio koordinatorius yra KN Energies, siekia sukurti pirmąją integruotą anglies dioksido surinkimo, transportavimo ir saugojimo (CCS) vertės grandinę Baltijos regione. Projektas reikšmingai prisidės prie ES ir nacionalinių klimato neutralumo tikslų iki 2050 m. įgyvendinimo ir padės spręsti esamos infrastruktūros trūkumo problemą Lietuvoje ir Latvijoje. Ši vertės grandinė suteiks realų dekarbonizacijos sprendimą sunkiai mažinamos taršos sektoriams, užtikrindama pramonės veiklos tęstinumą ir ilgalaikį Baltijos regiono ekonomikos atsparumą.
Įvertinant strateginę tarpvalstybinę projekto reikšmę, 2023 m. pabaigoje jam buvo suteiktas bendro intereso projekto (angl. Project of Common Interest, PCI) statusas, kuris suteikia teisę gauti CEF finansavimą.
2022 m. įkurtą „CCS Baltic Consortium“ sudaro AB „Akmenės cementas“, AB „KN Energies“, Larvik Shipping AS, Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. ir SCHWENK Latvija SIA. Konsorciumas taip pat bendradarbiauja su dujų perdavimo sistemų operatoriais „Amber Grid“ (Lietuva) ir „Conexus Baltic Grid“ (Latvija), siekiant įvertinti galimybę CO₂ transportuoti sausumos vamzdynu. Jis išlieka atviras ir kitų regiono teršėjų įsitraukimui.
Įgyvendinus projektą, CO₂ bus surenkamas iš pramonės įmonių Lietuvoje ir Latvijoje, gabenamas į terminalą Klaipėdoje, o iš ten jūriniu transportu išplukdomas į specialiai parinktas ilgalaikio geologinio saugojimo vietas Šiaurės jūroje ir (arba) Danijos vandenyse. Skaičiuojama, kad per visą projekto laikotarpį CO₂ emisijos Lietuvoje ir Latvijoje sumažės 24,9 mln. tonų.
Daugiau informacijos apie „CCS Baltic Consortium“: https://ccs-baltic.eu/