„KN Energies“ su partneriais vystomam CO2 vertės grandinės projektui Europos Komisija suteikė PCI statusą
2024-05-17 | Bendrovės naujienos
Europos Komisija suteikė bendrą interesą atitinkančio projekto (angl. Project of Common Interst – PCI) statusą anglies dioksido (CO2) surinkimo ir transportavimo Lietuvoje ir Latvijoje projektui, kurį parengė „CCS Baltic Consortium“ konsorciumas. Konsorciumą sudaro AB „Akmenės cementas“, AB „KN Energies“, Larvik Shipping AS, Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. ir SCHWENK Latvija SIA.
Statuso suteikimas reiškia, kad projektas pripažintas svarbiu tarpvalstybiniu infrastruktūros projektu, kuris reikšmingai prisidės prie Europos Sąjungos (ES) energetikos politikos ir klimato tikslų įgyvendinimo. Šiame statuso skyrimo etape yra tik 14 CO2 infrastruktūros projektų, įtrauktų į bendrą interesą atitinkančių projektų sąrašą arba į svarbiausiems ES ir ne ES šalių projektams skirtų abipusio intereso projektų (angl. Project of Mutual Interest, PMI) sąrašą. PCI ir PMI projektams suteikiama nemažai privalumų, tarp kurių – teisė gauti finansinę paramą pagal Europos infrastruktūros tinklų priemonę.
„CCS Baltic Consortium“ buvo įkurtas 2022 m., siekiant sukurti anglies dioksido surinkimo ir saugojimo (CCS) vertės grandinę Lietuvoje ir Latvijoje, kuri apimtų pramonės sektoriuje susidarančio CO2 surinkimą ir transportavimą sausuma bei jūra į nuolatines saugojimo vietas. Įgyvendinant projektą nuveikta nemažai darbų, pavyzdžiui, atlikta analizė, galimybių studijos ir pateiktos paraiškos PCI statusui gauti, o eksploatacijos pradžia numatyta 2030 metais. PCI statuso suteikimas neabejotinai paspartins tolesnę projekto įgyvendinimo veiklą.
Šiuo metu Lietuvoje, kaimyninėse Lenkijoje ir Latvijoje, požeminis CO2 saugojimas yra draudžiamas, todėl CCS gali tapti atspirties tašku šių šalių bendrovėms, susiduriančioms su iššūkiais siekiant dekarbonizacijos tikslų vien tik optimizuojant procesus. Konsorciumas tikisi, kad projekto metu sukurta CCS vertės grandinė bus plačiai naudojama regione ir prisidės prie klimato problemų sprendimo platesniu mastu.
(Projekto vertės grandinė)
„Akmenės cementas“ generalinis direktorius Artūras Zaremba:
„Ši sritis ypač aktuali sektoriuose, kuriuose sunku greitai pereiti nuo iškastinio kuro prie atsinaujinančių energijos išteklių, pavyzdžiui, mūsų veikloje - cemento gamyboje. Be to, CCS yra vienas iš pažangiausių technologinių sprendimų, kuris galėtų reikšmingai prisidėti prie cemento pramonės dekarbonizavimo.“
„KN Energies“ generalinis direktorius Darius Šilenskis:
„CCS Baltic Consortium“ pradėtas projektas yra pirmasis tokio pobūdžio projektas Baltijos regione. Tuo tarpu kitose Europos šalyse jau padaryta pažanga tiriant anglies dioksido surinkimo, kaip perspektyvios dekarbonizacijos galimybės, perspektyvas. Susivieniję su „CCS Baltic Consortium“ partneriais įsipareigojame sukurti tvarią anglies dioksido surinkimo ir saugojimo vertės grandinę ir taip prisidėti prie ES energetikos ir klimato tikslų įgyvendinimo. Ši iniciatyva taip pat atspindi KN įsipareigojimą siekti tvaresnės ateities.“
„Larvik Shipping“, vykdomasis direktorius Espen Tollevik:
„Larvik Shipping“ didžiuojasi būdama „CCS Baltic Consortium“ dalimi. Per 35 veiklos metus esame sukaupę unikalią saugaus ir patikimo suskystinto CO2 gabenimo laivais patirtį, todėl tikimės, kad mūsų patirtis šiame sektoriuje bus naudinga Baltijos CCS projektui ir viso regiono pramonei“.
„Mitsui O.S.K. Lines“, vykdomasis vadovas Suryan Wirya-Simunovic:
„Esame labai dėkingi, kad mūsų tęstinė veikla buvo įvertinta skiriant PCI statusą. Mes, kaip laivybos bendrovė ir CCS vertės grandinės jungiamoji grandis, stengsimės siūlyti lanksčius ir tvarius sprendimus, kad projektas turėtų svarbų vaidmenį dekarbonizuojant Baltijos regioną ir plačiau Europą.“
SCHWENK Latvija, SCHWENK Northern Europe generalinis direktorius Reinhold Schneider:
„Anglies dioksido surinkimas kartu yra ir vienas iš svarbiausių mūsų pramonės uždavinių ateinančiam dešimtmečiui, ir pagrindinis technologinis iššūkis, ir būtina sąlyga, kad mūsų pramonė, kuri išmeta daug šiltnamio efektą sukeliančių dujų, būtų tvari ir, galiausiai, konkurencinga. Kad būtų galima ir apdoroti, ir saugoti, tikėkimės, netrukus sukauptą CO2, turime bendradarbiauti su atitinkamais patyrusiais pramonės dalyviais, kurie žino, kaip tvarkyti ir gabenti šiltnamio efektą sukeliančias dujas dideliais kiekiais. Todėl dalyvaujame „CCS Baltic Consortium“ konsorciumo veikloje, kuria siekiama sukurti atitinkamą infrastruktūrą ir suteikti galimybę Baltijos šalyse surinktą CO2 nuolat saugoti jūroje arba gabenti į perdirbimo centrus.“
Statuso suteikimas reiškia, kad projektas pripažintas svarbiu tarpvalstybiniu infrastruktūros projektu, kuris reikšmingai prisidės prie Europos Sąjungos (ES) energetikos politikos ir klimato tikslų įgyvendinimo. Šiame statuso skyrimo etape yra tik 14 CO2 infrastruktūros projektų, įtrauktų į bendrą interesą atitinkančių projektų sąrašą arba į svarbiausiems ES ir ne ES šalių projektams skirtų abipusio intereso projektų (angl. Project of Mutual Interest, PMI) sąrašą. PCI ir PMI projektams suteikiama nemažai privalumų, tarp kurių – teisė gauti finansinę paramą pagal Europos infrastruktūros tinklų priemonę.
„CCS Baltic Consortium“ buvo įkurtas 2022 m., siekiant sukurti anglies dioksido surinkimo ir saugojimo (CCS) vertės grandinę Lietuvoje ir Latvijoje, kuri apimtų pramonės sektoriuje susidarančio CO2 surinkimą ir transportavimą sausuma bei jūra į nuolatines saugojimo vietas. Įgyvendinant projektą nuveikta nemažai darbų, pavyzdžiui, atlikta analizė, galimybių studijos ir pateiktos paraiškos PCI statusui gauti, o eksploatacijos pradžia numatyta 2030 metais. PCI statuso suteikimas neabejotinai paspartins tolesnę projekto įgyvendinimo veiklą.
Šiuo metu Lietuvoje, kaimyninėse Lenkijoje ir Latvijoje, požeminis CO2 saugojimas yra draudžiamas, todėl CCS gali tapti atspirties tašku šių šalių bendrovėms, susiduriančioms su iššūkiais siekiant dekarbonizacijos tikslų vien tik optimizuojant procesus. Konsorciumas tikisi, kad projekto metu sukurta CCS vertės grandinė bus plačiai naudojama regione ir prisidės prie klimato problemų sprendimo platesniu mastu.
(Projekto vertės grandinė)
„Akmenės cementas“ generalinis direktorius Artūras Zaremba:
„Ši sritis ypač aktuali sektoriuose, kuriuose sunku greitai pereiti nuo iškastinio kuro prie atsinaujinančių energijos išteklių, pavyzdžiui, mūsų veikloje - cemento gamyboje. Be to, CCS yra vienas iš pažangiausių technologinių sprendimų, kuris galėtų reikšmingai prisidėti prie cemento pramonės dekarbonizavimo.“
„KN Energies“ generalinis direktorius Darius Šilenskis:
„CCS Baltic Consortium“ pradėtas projektas yra pirmasis tokio pobūdžio projektas Baltijos regione. Tuo tarpu kitose Europos šalyse jau padaryta pažanga tiriant anglies dioksido surinkimo, kaip perspektyvios dekarbonizacijos galimybės, perspektyvas. Susivieniję su „CCS Baltic Consortium“ partneriais įsipareigojame sukurti tvarią anglies dioksido surinkimo ir saugojimo vertės grandinę ir taip prisidėti prie ES energetikos ir klimato tikslų įgyvendinimo. Ši iniciatyva taip pat atspindi KN įsipareigojimą siekti tvaresnės ateities.“
„Larvik Shipping“, vykdomasis direktorius Espen Tollevik:
„Larvik Shipping“ didžiuojasi būdama „CCS Baltic Consortium“ dalimi. Per 35 veiklos metus esame sukaupę unikalią saugaus ir patikimo suskystinto CO2 gabenimo laivais patirtį, todėl tikimės, kad mūsų patirtis šiame sektoriuje bus naudinga Baltijos CCS projektui ir viso regiono pramonei“.
„Mitsui O.S.K. Lines“, vykdomasis vadovas Suryan Wirya-Simunovic:
„Esame labai dėkingi, kad mūsų tęstinė veikla buvo įvertinta skiriant PCI statusą. Mes, kaip laivybos bendrovė ir CCS vertės grandinės jungiamoji grandis, stengsimės siūlyti lanksčius ir tvarius sprendimus, kad projektas turėtų svarbų vaidmenį dekarbonizuojant Baltijos regioną ir plačiau Europą.“
SCHWENK Latvija, SCHWENK Northern Europe generalinis direktorius Reinhold Schneider:
„Anglies dioksido surinkimas kartu yra ir vienas iš svarbiausių mūsų pramonės uždavinių ateinančiam dešimtmečiui, ir pagrindinis technologinis iššūkis, ir būtina sąlyga, kad mūsų pramonė, kuri išmeta daug šiltnamio efektą sukeliančių dujų, būtų tvari ir, galiausiai, konkurencinga. Kad būtų galima ir apdoroti, ir saugoti, tikėkimės, netrukus sukauptą CO2, turime bendradarbiauti su atitinkamais patyrusiais pramonės dalyviais, kurie žino, kaip tvarkyti ir gabenti šiltnamio efektą sukeliančias dujas dideliais kiekiais. Todėl dalyvaujame „CCS Baltic Consortium“ konsorciumo veikloje, kuria siekiama sukurti atitinkamą infrastruktūrą ir suteikti galimybę Baltijos šalyse surinktą CO2 nuolat saugoti jūroje arba gabenti į perdirbimo centrus.“