Klaipėdos SGD paskirstymo stotis
Apie SGD paskirstymo stotį
Suskystintųjų gamtinių dujų paskirstymo stotis (SGD PS) yra trečiųjų šalių prieigos pagrindu eksploatuojamas antžeminis SGD terminalas.
SGD tiekimo grandinę Klaipėdoje sudaro SGD paskirstymo stotis ir SGD terminalas.
SGD tiekimo grandinė Klaipėdoje
* FSRU (angl. Floating Storage and Regasification Unit – FSRU) - SGD laivas-saugykla su išdujinimo įrenginiu
SGD paskirstymo stotis skirta priimti SGD iš mažos apimties dujovežių, jas laikinai saugoti bei perkrauti į SGD autocisternas ar laivus. SGD gali būti kraunamos ir į ISO reikalavimus atitinkančius standartinio dydžio konteinerius, kurie gali būti gabenami geležinkeliu ir keliais.
Į SGD paskirstymo stotį SGD gali būti importuojamos iš Klaipėdos SGD terminalo arba iš kitų terminalų Baltijos ar Šiaurės jūroje.
SGD paskirstymo stoties naudojimo schema
Tokiu būdu užtikrinamas energijos tiekimas nuo tinklo nutolusiems vartotojams bei jiems suteikiama galimybė pasinaudoti švarios energijos teikiamais pranašumais.
Mažos apimties SGD infrastruktūros plėtra taip pat sudaro galimybę naudoti švarų kurą laivyboje bei sunkiajame kelių transporte.
SGD tiekimo grandinę Klaipėdoje sudaro SGD paskirstymo stotis ir SGD terminalas.
SGD tiekimo grandinė Klaipėdoje
SGD paskirstymo stotis skirta priimti SGD iš mažos apimties dujovežių, jas laikinai saugoti bei perkrauti į SGD autocisternas ar laivus. SGD gali būti kraunamos ir į ISO reikalavimus atitinkančius standartinio dydžio konteinerius, kurie gali būti gabenami geležinkeliu ir keliais.
Į SGD paskirstymo stotį SGD gali būti importuojamos iš Klaipėdos SGD terminalo arba iš kitų terminalų Baltijos ar Šiaurės jūroje.
SGD paskirstymo stoties naudojimo schema
Tokiu būdu užtikrinamas energijos tiekimas nuo tinklo nutolusiems vartotojams bei jiems suteikiama galimybė pasinaudoti švarios energijos teikiamais pranašumais.
Mažos apimties SGD infrastruktūros plėtra taip pat sudaro galimybę naudoti švarų kurą laivyboje bei sunkiajame kelių transporte.
Daugiau
Paslaugos
Paslaugos
SGD paskirstymo stotyje teikiamos paslaugos:
SGD paskirstymo stotyje teikiamos paslaugos
Visos šios paslaugos yra sujungtos į vieną kompleksinę SGD perkrovimo paslaugą, kuriai taikomas bendras tarifas už energetine verte išreikštą pakrautą SGD kiekį*.
SGD paskirstymo stotyje teikiama ir papildoma SGD autocisternų atvėsinimo paslauga.
Nemokamos procedūros:
KN nevykdo SGD prekybos. Įmonės, pageidaujančios įsigyti ir paimti SGD iš SGD paskirstymo stoties, gali sudaryti sutartis su SGD paskirstymo stoties naudotojais.
- SGD iškrovimas iš dujovežių į SGD paskirstymo stotį;
- SGD saugojimas SGD paskirstymo stoties talpose iki 60 kalendorinių dienų;
- SGD krova į SGD autocisternas, laivus, galinčius plukdyti SGD kaip krovinį bei SGD varomų laivų bunkeriavimas.
SGD paskirstymo stotyje teikiamos paslaugos
Visos šios paslaugos yra sujungtos į vieną kompleksinę SGD perkrovimo paslaugą, kuriai taikomas bendras tarifas už energetine verte išreikštą pakrautą SGD kiekį*.
SGD paskirstymo stotyje teikiama ir papildoma SGD autocisternų atvėsinimo paslauga.
Nemokamos procedūros:
- SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimas;
- Laivo suderinamumo patikrinimas.
KN nevykdo SGD prekybos. Įmonės, pageidaujančios įsigyti ir paimti SGD iš SGD paskirstymo stoties, gali sudaryti sutartis su SGD paskirstymo stoties naudotojais.
* Nugaravusios dujos (BOG) nėra priskiriamos terminalo naudotojams, nes panaudojamos KN vidiniams poreikiams.
Paskirstymo stoties techninės charakteristikos
Paskirstymo stoties techninės charakteristikos
SGD paskirstymo stotis įsikūrusi Klaipėdos jūrų uoste, KN naftos terminale, šalia Klaipėdos uosto vartų (krantinė Nr. 2). Geografinė SGD paskirstymo stoties padėtis yra 55°43’34.986” šiaurės platumos ir 21°5’52.486” rytų ilgumos.
SGD paskirstymo stoties adresas:
Burių g. 19, LT-92276 Klaipėda
SGD paskirstymo stoties infrastruktūrą sudaro:
- antžeminės SGD talpos;
- krantinė, aprūpinta SGD krovai ir perkrovai būtina įranga;
- SGD krovos į SGD autocisternas platformos;
- SGD išdujinimo įrenginys dujų tiekimui į KN katilinę.
SGD paskirstymo stoties techninės charakteristikos
Technologija | Charakteristika |
SGD talpų tūris | 5 talpos po 1 000 m3 |
SGD talpos užpildymo lygis | 90 % |
Fizinis krovinio saugojimas | iki 60 kalendorinių dienų |
SGD krovos į SGD autocisternas platformos | 2 (vienu metu gali vykti 2 krovos) |
SGD krovos į SGD autocisternas greitis | 60-100 m3 / val. |
Krantinės ilgis | 250 m |
SGD krovos į laivus greitis | 250-500 m3 / val. |
Metinis technologinis pajėgumas | 225 000 m3 |
SGD priėmimo (iš laivo) greitis | iki 1 250 m3 / val. |
SGD paskirstymo stotyje taikomi modernūs techniniai sprendimai sudaro geriausias galimybes darbo efektyvumui. SGD autocisternos krova ir dokumentų išdavimas trunka tik apie 40 minučių. Negana to, ateityje numatyta galimybė dvigubai plėsti ir bendrus stoties darbo pajėgumus: nuo dabar naudojamų 5 000 m3 iki 10 000 m3.
Detalesnę informaciją apie SGD paskirstymo stoties technines specifikacijas galima rasti čia (anglų k.).
Detalesnę informaciją apie SGD paskirstymo stoties technines specifikacijas galima rasti čia (anglų k.).
Kaip tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju
Kaip tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju
SGD paskirstymo stotis eksploatuojama trečiųjų šalių prieigos pagrindu - bet kuri įmonė gali tapti SGD paskirstymo stoties naudotoja.
Norint tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju, privaloma atitikti kriterijus, nustatytus Naudojimosi SGD paskirstymo stotimi taisyklėse. Taisyklėse taip pat pateikta prašymo forma bei tvarka, kaip tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju. Taisyklių kopija gali būti pateikta potencialiems pareiškėjams jų prašymu.
KN nevykdo SGD prekybos. Įmonės, pageidaujančios įsigyti ir paimti SGD iš SGD paskirstymo stoties, gali sudaryti sutartis su SGD paskirstymo stoties naudotojais.
SGD paskirstymo stoties krovos į SGD autocisternas ir laivus pajėgumai naudotojams skirstomi kiekvieną mėnesį.
Reikalavimai įmonėms, pageidaujančioms tapti SGD paskirstymo stoties naudotojais
Pareiškėjai, pageidaujantys įsigyti SGD paskirstymo stoties pajėgumus, privalo turėti SGD kiekio, kuris yra pakankamas suteikti jo prašomas paslaugas SGD paskirstymo stotyje, įskaitant SGD netektis, tiekimo šaltinį, bei būti deramai pasirengę tinkamai ir saugiai naudotis SGD paskirstymo stoties pajėgumais.
Siekiant tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju pareiškėjas privalo užpildyti prašymo formą ir pateikti ją KN kartu su papildomais dokumentais. Papildomi dokumentai apima įmonės registravimo dokumentus, SGD perkrovimo kiekius patvirtinančius dokumentus bei pageidaujamų paslaugų grafikus pirmam mėnesiui ir vėlesniems mėnesiams. Prašymo forma bei detalus papildomų dokumentų sąrašas su specifikacijomis potencialiems pareiškėjams gali būti pateikiami jų prašymu.
Sutarčių pasirašymas
Pareiškėjai, kurių prašymai buvo patenkinti, per 2 darbo dienas nuo KN parengtų sutarčių projektų pateikimo, pasirašo:
Norint tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju, privaloma atitikti kriterijus, nustatytus Naudojimosi SGD paskirstymo stotimi taisyklėse. Taisyklėse taip pat pateikta prašymo forma bei tvarka, kaip tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju. Taisyklių kopija gali būti pateikta potencialiems pareiškėjams jų prašymu.
KN nevykdo SGD prekybos. Įmonės, pageidaujančios įsigyti ir paimti SGD iš SGD paskirstymo stoties, gali sudaryti sutartis su SGD paskirstymo stoties naudotojais.
SGD paskirstymo stoties krovos į SGD autocisternas ir laivus pajėgumai naudotojams skirstomi kiekvieną mėnesį.
Reikalavimai įmonėms, pageidaujančioms tapti SGD paskirstymo stoties naudotojais
Pareiškėjai, pageidaujantys įsigyti SGD paskirstymo stoties pajėgumus, privalo turėti SGD kiekio, kuris yra pakankamas suteikti jo prašomas paslaugas SGD paskirstymo stotyje, įskaitant SGD netektis, tiekimo šaltinį, bei būti deramai pasirengę tinkamai ir saugiai naudotis SGD paskirstymo stoties pajėgumais.
Siekiant tapti SGD paskirstymo stoties naudotoju pareiškėjas privalo užpildyti prašymo formą ir pateikti ją KN kartu su papildomais dokumentais. Papildomi dokumentai apima įmonės registravimo dokumentus, SGD perkrovimo kiekius patvirtinančius dokumentus bei pageidaujamų paslaugų grafikus pirmam mėnesiui ir vėlesniems mėnesiams. Prašymo forma bei detalus papildomų dokumentų sąrašas su specifikacijomis potencialiems pareiškėjams gali būti pateikiami jų prašymu.
Sutarčių pasirašymas
Pareiškėjai, kurių prašymai buvo patenkinti, per 2 darbo dienas nuo KN parengtų sutarčių projektų pateikimo, pasirašo:
- SGD paskirstymo stoties naudotojo sutartį;
- Bendrojo SGD paskirstymo stoties naudojimo sutartį.
Dujovežio ir SGD varomo laivo patvirtinimo procedūra
Dujovežio ir SGD varomo laivo patvirtinimo procedūra
Kiekvienam SGD atgabenančiam dujovežiui ar SGD varomam laivui, bunkeriuojamam SGD paskirstymo stotyje, yra vykdoma jų suderinamumo analizė.
Dujovežio ir SGD varomo laivo patvirtinimo procesas
Prašymai patvirtinti dujovežį ir SGD varomą laivą teikiami adresais [email protected] ir [email protected].
Prašymo formą bei išsamią laivo patvirtinimo procedūrą rasite čia (anglų k.).
Patvirtintų dujovežių ir SGD varomų laivų sąrašus galite rasti:
Dujovežio ir SGD varomo laivo patvirtinimo procesas
Prašymai patvirtinti dujovežį ir SGD varomą laivą teikiami adresais [email protected] ir [email protected].
Prašymo formą bei išsamią laivo patvirtinimo procedūrą rasite čia (anglų k.).
Patvirtintų dujovežių ir SGD varomų laivų sąrašus galite rasti:
- Dujovežiai (anglų k.).
- SGD varomi laivai (anglų k.).
SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimo procedūra
SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimo procedūra
Atvykstantys į SGD paskirstymo stotį vairuotojai ir SGD autocisternos turi būti patvirtinti KN, vadovaujantis SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimo procedūra.
SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimo procesas
Prašymai patvirtinti SGD autocisterną ar vairuotoją teikiami adresais [email protected] ir [email protected] ne vėliau kaip:
SGD krova į SGD autocisternas yra atliekama naudojant Manntek „sausas“ jungtis taip sutaupant laiko jungčių prijungimui bei atjungimui. Jeigu SGD autocisterna neturi Manntek “sausos” jungties, tai SGD paskirstymo stoties operatorius gali paskolinti savo Manntek „sausas“ jungtis. Operatoriaus turimos Manntek „sausos“ jungtys:
SGD autocisternos ir vairuotojo patvirtinimo procesas
Prašymai patvirtinti SGD autocisterną ar vairuotoją teikiami adresais [email protected] ir [email protected] ne vėliau kaip:
- likus 5 darbo dienoms iki SGD autocisternos atvykimo;
- likus 2 darbo dienoms iki vairuotojo atvykimo.
SGD krova į SGD autocisternas yra atliekama naudojant Manntek „sausas“ jungtis taip sutaupant laiko jungčių prijungimui bei atjungimui. Jeigu SGD autocisterna neturi Manntek “sausos” jungties, tai SGD paskirstymo stoties operatorius gali paskolinti savo Manntek „sausas“ jungtis. Operatoriaus turimos Manntek „sausos“ jungtys:
- Skysčiui 2 ½ colių, išorinis, flanšas DN65 PN25/40;
- Dujoms 2 colių, išorinis, flanšas DN40 PN10/16;
- Dujoms 2 colių, išorinis, flanšas DN65 PN10/16.
Suteikta ES parama
Suteikta ES parama
SGD paskirstymo stoties projektas yra vykdomas nuosavomis KN lėšomis bei iš dalies finansuotas Europos Sąjungos lėšomis įgyvendinant HEKLA ir Blue Baltics projektus.

HEKLA – Helsingborgo (Švedija) uosto ir Klaipėdos SGD bunkeriavimo infrastruktūros plėtros projektas. HEKLA projektu siekiama skatinti SGD kaip švaraus kuro naudojimą, taip mažinant oro taršą Baltijos jūros regiono jūrų transporto sektoriuje ir vystant SGD infrastruktūrą.
Daugiau informacijos apie HEKLA galima rasti projekto svetainėje adresu http://heklalng.com/.

Blue Baltics projekto tikslas – sukurti SGD infrastruktūrą ir teikti SGD varomų laivų bunkeriavimo paslaugas Baltijos jūroje. Darnus ir nuoseklus SGD rinkos plėtros vystymas prisideda prie švaraus kuro tiekimo jūrų transporto sektoriui.
Blue Baltics projektas pagrindinį dėmesį skiria SGD infrastruktūros vystymui, skatinant tvarią jūrų ir sausumos transporto sistemą ir mažinant išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.
Projektui Blue Baltics iš Connecting Europe Facility Transport fondo „Motorways of the Sea“ programos iš viso skirta apie 15 mln. Eur, iš kurių apie 4 mln. Eur – KN.
Daugiau informacijos apie Blue Baltics galima rasti projekto svetainėje adresu https://www.blue-baltics.eu/.
Apie projektą HEKLA
HEKLA – Helsingborgo (Švedija) uosto ir Klaipėdos SGD bunkeriavimo infrastruktūros plėtros projektas. HEKLA projektu siekiama skatinti SGD kaip švaraus kuro naudojimą, taip mažinant oro taršą Baltijos jūros regiono jūrų transporto sektoriuje ir vystant SGD infrastruktūrą.
Daugiau informacijos apie HEKLA galima rasti projekto svetainėje adresu http://heklalng.com/.
Apie projektą Blue Baltics
Blue Baltics projekto tikslas – sukurti SGD infrastruktūrą ir teikti SGD varomų laivų bunkeriavimo paslaugas Baltijos jūroje. Darnus ir nuoseklus SGD rinkos plėtros vystymas prisideda prie švaraus kuro tiekimo jūrų transporto sektoriui.
Blue Baltics projektas pagrindinį dėmesį skiria SGD infrastruktūros vystymui, skatinant tvarią jūrų ir sausumos transporto sistemą ir mažinant išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.
Projektas remiasi sėkminga ankstesnių projektų patirtimi, o projekte dalyvauja penki partneriai:
- KN (AB „Klaipėdos nafta“), kurianti SGD paskirstymo antžeminę infrastruktūrą,
- AGA AB, plečianti savo mažos apimties Nynashamno (Švedija) SGD terminalą,
- Bernhard Schulte GmbH & Co., KG Vokietijoje, įgyvendinanti SGD bunkeriavimo ir transportavimo laivo projektą,
- Alexela Energia AS Estijoje, kurianti ir vystanti SGD degalinių tinklą viešajam, komerciniam ir jūrų transportui bei prie dujotiekio neprijungtiems vartotojams,
- Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, vykdanti statybos darbus, susijusius su KN eksploatuojamos krantinės pritaikymu SGD krovai.
Projektui Blue Baltics iš Connecting Europe Facility Transport fondo „Motorways of the Sea“ programos iš viso skirta apie 15 mln. Eur, iš kurių apie 4 mln. Eur – KN.
Daugiau informacijos apie Blue Baltics galima rasti projekto svetainėje adresu https://www.blue-baltics.eu/.
SGD panaudojimo galimybės
SGD panaudojimo galimybės
SGD yra skaidrus, bespalvis, netoksiškas ir nesprogus skystis, susidarantis gamtines dujas atšaldant iki -162 °C. Aušinimo proceso metu dujų tūris sumažėja 600 kartų, o tai užtikrina lengvesnį bei saugesnį dujų laikymą bei transportavimą.
Atgabenus SGD į paskirties vietą, išdujinimo įrenginiuose jos verčiamos į dujas ir vamzdžiais tiekiamos namų ūkiams, verslui ir pramonei, kur naudojamos šilumos ar elektros gamybai. SGD šiandien tampa ekonomiškai konkurencingu švaresniu kuru, ypatingai laivybos ir sunkiojo kelių transporto sektoriuose.